SIMPLE MOTIVATION IDEAS

 

Here are just a few, simple ideas that can help you get motivated.

1. WRITE YOUR STORY
Write down, in a paragraph or two, the story of your desired future. Write down what you’ll be doing, where you’ll be living, and the successes you’ll be enjoying. This will be a motivator for you in both the immediate present and the future to come.

2. VISUALIZE INTO THE FUTURE
Close your eyes and see yourself doing whatever it is that you wish to be doing. If you want to get in shape, picture a slim, healthy you running or working out. If your dream is to start a small business, see yourself on opening day, greeting customers and employees.

3. VISUALIZE BACKWARDS
When you visualize backwards, you see where you were and how far you have come. If your goal was to get organized, and you have made enormous improvement in that area, visualize back to when things weren’t going so well. This will keep you heading in the right direction.

4. DREAM BIG
When you think about your future, don’t be afraid to dream big. This will make short-term failures easier to handle. When you hit an obstacle it won’t stop you because your eyes are set on a bigger goal.

5. EDUCATE YOURSELF
Learn, read, talk about, listen, experience everything you can about your particular goal or dream. If you wish to be an author, you can take classes, read books, write, talk with other writers, join work-shops, etc.

6. GET ORGANIZED
A clean, tidy, and well-organized home, office, and life is a must for the motivated mind. Physical clutter can easily lead to mental clutter. Keep your life organized, and you will find more energy and clarity in every day.

7. PLACE MOTIVATORS IN YOUR HOME AND OFFICE
Place symbols, signs, notes, or objects that remind you of your goals and dreams in your home, office, car, wallet, planner, or calendar. These reminders will guarantee a constant stream of motivation.

8. VOLUNTEER
Volunteer your time to helping others. When you give of yourself you will realize how much you have in your own life, and how satisfying it is to make other people happy.

9. HELP OTHERS WITH MOTIVATION
Only when you teach others do you fully understand the subject at hand. Help your children get motivated, help your friends set effective goals, help your husband or wife achieve personal dreams.

10. SPEND TIME WITH CHILDREN
Spending time with children will put things in perspective for you. You may be stressed out from work and worried about getting everything done on time, but when you play with your kids the worries and stress seem to melt away. Children have a simple way of looking at things, and that is something we could all benefit from.

11. CREATE A BUDDY SYSTEM
Do you have a close friend who is trying to accomplish something? Is your wife or husband setting goals for improvement? If so, join them in a buddy system. You will each serve to motivate the other, offering words of encouragement and helpful reminders as you both progress towards your particular goals.

12. FIND A ROLE MODEL
Choose a role model to learn from. You won’t have to reinvent the wheel when you can follow an exemplary example of someone you respect.

13. TAKE A WALK OR DRIVE
Take a walk around the block or a short drive through the neighborhood to relax, reflect, and enjoy some quiet time. We all need a break now and then, and a quick walk or drive is the perfect solution.

14. READ SUCCESS STORIES
Read the success stories of those around you. In the daily newspaper alone there are dozens of small success stories that can serve to motivate and inspire you to action. The library is filled with autobiographies and biographies of ordinary men and women who have done extraordinary things.

15. LISTEN TO MUSIC
Music can calm, excite, sadden, and even motivate. Listening to Rocky’s theme song while running is a great way to use music as a motivator. What’s your motivating song?

16. WATCH MOTIVATING MOVIES
One reason people enjoy watching movies is because of the hero’s tale. A young, unexpecting hero is called to action. After struggling throughout the movie, he learns, grows, and is victorious in the end. This is motivation at its best. Make a list of movies that motivate you and build a small library to use as your motivation station.

17. READ MOTIVATIONAL QUOTATIONS
Located on the Internet and in books are thousands of quotations that inspire, motivate, and cause us all to think about our lives in a different way. Search the Internet for quotations and you will find millions of pages that match just what you are looking for.

18. CREATE A HEALTHY DIET
Energy is very important to living a happy life, but that is dependent on eating healthy. Be sure to create a healthy diet that includes all of the necessary nutrients, minerals, and vitamins for your system. Following the basic food table is a good guide for starters.

19. GET ENOUGH SLEEP
Some people can get by on six hours, while others require seven to eight. Regardless of what you need in sleep, make sure you get enough. A few nights in a row of only three or four hours a night will takes its toll on your motivation, energy, and attitude.

20. NEVER STOP LEARNING
This is the most important lesson of all. Never stop learning about the world around you. Read, listen, and learn about the things that interest you. Instead of asking a question and being satisfied with an ‘I don’t know’ answer, go out there and find the answer. Be curious.

Without goals, long-lasting changes are hard to make in life. Use the tips below to set effective and efficient goals.

21. USE GOALS IN YOUR LIFE
This is the most important tip about goals – use them! Without goals you will have a difficult time improving any area of your life. Leaving your future up to chance isn’t a good way to get what you want. Make use of goals throughout your life and enjoy the success and happiness they bring.

22. BRAINSTORM
Get out a clean sheet of paper and a pen. Sit in a quiet, well-lit area, and think, think, think. Write down any ideas that pop into your head. Financial goals, personal goals, relationship goals, health goals, etc. Write down every idea, and when you’re finished you’ll have more than enough goals to work with.

23. WRITE YOUR GOAL DOWN ON PAPER
Once you select a goal to work towards, write it out on paper. This makes it more tangible and concrete. A goal that is left to float around in your head may be forgotten before you have had a chance work on it.

24. MAKE YOUR GOAL SPECIFIC
Goals must be specific in order to be effective. Improving your relationship with your children is an important and worthwhile goal, but it may be too broad. Instead, your plan could include a play-day once a week, family dinner time each night from 6:00 to 7:00 and a game night once a week. This plan has a greater chance of success.

25. USE DEADLINES
Procrastination is deadly to your goals and objectives. A great way to leapfrog that problem is to give your goal a deadline. As with the goal itself, make your deadline specific.

26. USE A START DATE
Deadlines are very important to goal setting, but we can’t forget about their counterpart – start dates. Once a goal is created you may have many reasons for putting it off. Give your goal a start date and stick to it.

27. MAKE YOUR GOALS CHALLENGING
In order for goals to be effective, they must be challenging. If your goal is too easy to achieve, your motivation and dedication will decrease. Your goals should make you reach and extend your current abilities and skills.

28. MAKE YOUR GOALS ACHIEVABLE
Setting a goal that is out of your reach completely will cause frustration, anger, and self-doubt. Be sure to set goals that challenge you, but are also reasonable.

29. MAKE A DETAILED PLAN OF ACTION
Create a detailed step-by-step plan of action for each part of your goal. One of the main reasons many goals are not accomplished is the lack of understanding of what needs to be done. Plan your work and work your plan.

30. DON’T OVERDO IT
Don’t set too many goals at once. One to three is a good amount to start with. Spreading yourself too thin will create a situation where no single goal will receive the attention it requires.

31. MEASURE YOUR PROGRESS
Measure your progress as you work on your goal. You may wish to write a 300 page novel. Don’t set 300 pages as the only goal. Break it up into 25 – 50 page increments and keep a daily tally of the pages you complete. Measuring your progress keeps your motivation peaking during your goal’s lifecycle.

32. WISH LIST
Make a list of ten things that you must do in life. Starting a business, running a marathon, visiting Europe, learning French, etc. Put the list in a drawer in your office or home.

33. QUICK REMINDERS
Post-it notes are a great tool to help you remember your daily tasks and goals. Just don’t overdo it. You don’t want so many notes taped to your computer screen that you can’t read what’s on it.

34. REWARD YOURSELF
Set a reward for yourself. If you accomplish a small step or your entire goal, celebrate. You’ve worked hard and you deserve it. Go out to dinner with your family, take a short vacation, or do anything else that makes you happy.

35. WIFM?
Why are you setting this goal? Write down ‘What’s In It For Me’ for each one of your goals. You must be able to state clearly the reasons why you are setting this goal. If you cannot, delete the goal from your list and move to the next one.

Attitude is everything. These tips will help you to create a winning attitude, and help others to do the same.

36. USE THE RIGHT WORDS
Use statements like, ‘I have a positive attitude,’ or ‘We’ll find a solution,’ in daily conversation. The words you use on a daily basis have a major impact on your attitude and moods.

37. STRIVE FOR OPTIMISM
I have spoken with many people who see being a pessimist or an optimist as a 50/50 chance, believing one is just as good as the other. That is a trap! Having a positive attitude is something you should strive for. It isn’t something you are or are not, it is something you can become.

38. WHAT COMPANY DO YOU KEEP?
Do your friends have negative attitudes? Does it rub off on you? Many times the company we keep can affect our attitudes. If your group at work or at home negatively affects your attitude, take the necessary steps to change the situation.

39. WHEN YOU KNOW YOU NEED A CHANGE
When you know you aren’t happy, admit it to yourself and take action to reverse it. This is a very difficult thing to do, especially when you aren’t in the mood to admit things to yourself. It may be hard, but it is worth it. When you are being negative, realize it and change it.

40. LISTEN TO WHAT OTHERS SAY
We may like to tell ourselves that we are positive people, but it’s not always true. Listen to what your friends and family say about your attitude. They may say things that you don’t want to hear, but sometimes the best changes in life come from constructive criticism.

41. LEARN WHAT MAKES YOU TICK
When you know what makes you upset, you will be able to avoid these situations and save yourself the tension and frustration they bring. If it is a situation that you cannot avoid, learn how to make the best of it.

42. WHAT MAKES YOU HAPPY?
This is vital to your attitude and mood. Your ‘happy’ buttons will serve to improve your attitude again and again. When I’m not in a good mood, I first ask myself if I have eaten that day. More often than not, after getting food into my system my attitude does a complete 180 degree turnaround.

43. GIVE YOURSELF A BREAK
Give yourself a quick time out now and then when you are becoming stressed or upset. Often a short break can help you to put things in perspective and return to the situation with a positive demeanor.

44. THINK TWICE BEFORE YOU ACT ONCE
Before you act, think about what your action with cause. If an employee does something wrong that negatively affects you, don’t attack. Think about the best response Only after you have done this twice should you take action.

45. REACT VS. RESPOND
These two words are the difference between a happy, enthusiastic, positive person and a sad, frustrated, negative person. When anything happens in life that affects you, both directly and indirectly, respond to the situation.

This means you think about it, use reason to find a solution, and take the appropriate measures. When you react, you skip the reasoning stage and do what comes naturally in the moment. This only serves to cause more problems and frustration. Respond, do not react.

46. APPRECIATE THE THINGS YOU HAVE
Look around you and learn to appreciate everything you have in your life. Your friends, family, career, home, etc. This is enough to create a positive attitude because no matter how bad things get in life, we still must be thankful for everything we still have. Put things into perspective, and enjoy the good things in your life.

47. YOU DON’T ALWAYS HAVE TO BE HAPPY
Being in a down mood is okay, sometimes. You don’t always have to be upbeat, excited, and outgoing. This could lead to burnout or a blow-up. There are days when things aren’t going right, or we just feel a little out of it. These days are okay, and the problems will pass.

48. THINK ABOUT IT
Look at problems logically. When you let emotion take over, you may do things that made sense at the time but in the end weren’t the best choices.

49. DON’T JOIN THE GOSSIP
Don’t join in on the negative conversations around you. If you see a conversation heading towards that road, excuse yourself politely and leave.

50. START IN THE RIGHT DIRECTION
Wake up with a smile and with energy. You have a lot to accomplish and enjoy today. Life is short, and you are going to make the most of this day, and every day after that.

MOTIVATION MYTHS

Many people have a goal in mind, but don’t take the steps to achieve them. Why? Because of the myths they believe in. Following are some of the major myths that people believe, and why you should avoid them.

– I can’t do it. –

Yes you can! What others have done, you can do. With the same size brain, same two arms and legs, and with the same amount of time during each day, men and women have done extraordinary things. What they did, you can also do.

– I can start tomorrow. –

Maybe you can’t. Never put things off that you can do today. Tomorrow is never a guarantee, and no one can know what the future holds. All you can be sure of is that right now, this moment, you are here and can accomplish your goals.

– It may not be right for me. –

You’ll never be 100% sure that what you are striving for is the perfect thing for you. This develops over time, and you will take many turns along the way. Don’t wait for the perfect opportunity knocks on your door. You must go after it yourself.

START TODAY Whatever goal you may have, whatever dream you want to achieve, start today. After you are through reading this idea-kit, you have a choice. You can go about your days and weeks like you have been for the past few years, or you can set a goal, dedicate yourself to it, and do what it takes to make it come true. – I’ll start tomorrow.- I’ll start this summer.- I’ll start when I graduate.- I’ll start when the kids get out of school.- I’ll start when the kids go back to school.- I’ll start when the weather gets better.- I’ll start when I get a new job.- I’ll start when the moment it right. The moment is right. Start today.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reclame

Sanatate si Natura.

Sanatate si Natura.

 

„SUNT PATRU PLANTE INDISPENSABILE PENTRU VIATA OMULUI: GRAUL, STRUGURII, MASLINELE SI PLANTA DE ALOE. PRIMA HRANESTE, A DOUA BUCURA INIMA OMULUI, A TREIA ADUCE ARMONIE, A PATRA TE FACE SANATOS.” (Cristofor Columb)

Undeva in fiecare din noi arde ceva , este o flacara ,o dorinta, o neamplinire sau poate Dumnezeu cunoaste mai bine ce ne framanta. Adevarul este ca noi insine stim foarte bine ceea ce ne macina dar nu vrem sa recunoastem ; ca suntem cititori in inima noastra in stele sau in carti de tarod sau poate bobi.
Asa cum natura Reinvie,se trezeste la viata si noi oamenii ne trezim ca ceva poate trezi in noi ganduri catre ceva mai inalt mai bun sau mai complicat; pentru ca unora dintre noi ne plac drumurile mai spinoase ,mai pline de intersectii cu interdictii si spunem ca este greu. La orice vreme exista incercari, la orice nivel avem semnale, este exact ca in circulatie stanga sau dreapta,si chiar sens giratoriu.
.Ce facem ?
Daca nu am invatat pana acum, ne luam dupa altii care credem ca sunt mai buni ca noi ..si sigur vom gresi, sau vom face dupa ceea ce ne ghideaza insusi natura noastra , este drumul nostru indiferent cum este. Avem un dor un dor de a ne renaste de a fi noi insine si totusi ne abtinem de multe ori de a incepe a cauta, a ne trzi , atrai dupa pofta inimii si lasam pe cei care credem noi ca sunt mai buni sa ne conduca vietile.
Natura nu da voie nimanui sa -i opreasca evolutia ,ea este in continua dezvoltare ,crestere dupa placul ei.;omul este cel care modifica mersul. Natura moare, este trecerea in nefiinta, si apoi revine Invie ; acelasi lucru se intampla cu noi oamenii, traim dar suntem ca morti , pana cand ceva ne trezeste la o realitate mai bine zis in Prezent.atunci ne cuprinde Dorul, .Invierea si Natura Divina. Despre trezirea noastra numai natura ne poate da lectii pentru ca suntem in egala masura formati din aceleasi elemente care natura n-i le pune la dispozitie.Iata ca marele Univers face parte din noi si inauntrul nostru este micul Univers pe care noi nu suntem uneori capabili sa-l echilibram pentru simplu fapt ca avem dependente.
Natura nu depinde de nimeni ,noi oamenii depindem de starea inimii , a atasamentelor pentru simplu fapt ca dorim confort. Natura este solitara, are putere de a iubi neconditionat si de a face oamenii fericiti prin frumusetile ei .Dor de natura Inviere, viata traita aici si acum .Iarta precum te-a iertat natura cand ai rupt o floare ,iarta asa cum apele te-au iertat ca ai aruncat mizerii in ea in loc sa te scalzi, iarta cum te-a iertat ploaia ca ti-ai pus umbrela de soare sa nu fii udat. Dor de natura ,de Inviere de viata cu dragoste curata.

http://descoperanatura.blogspot.ro/

https://ganduri-si-meditatii-trecatoare.blogspot.ro/

Gânduri negative vs gânduri pozitive

Oare e normal să ne lăsăm dominați de emoții sau de gânduri? Cumva am crescut cu toții cu ideea că ”E normal să sufăr, e normal să fiu supărat, e normal să fiu așa și pe dincolo.” Dar eu cred că ar trebui să vedem dincolo de aceste bariere, să învățăm să nu ne mai complacem în niște stări distructive care nu ne îmbogățesc existența, ci dimpotrivă, o îngreunează.
Mintea noastră e într-o continuă agitație, asta e natura ei, rulează în permanență ganduri. Iar noi trebuie să avem puterea să nu ne lăsăm agățați de acele gânduri, să nu lăsăm să preia controlul și să ne scufundăm în ele ca într-o piscină olimpică. E ok să stăm pe margine și să le privim doar. Nu trebuie să le luăm atât de mult în serios. Iar dacă nu le mai luăm atât de mult în serios, nici nu mai au cum să ne afecteze atât. Mă refer aici la acele gânduri care au o conotație negativă, desigur, și care, cred eu, există în proporție mai mare decât cele pozitive. Cumva ar fi frumos să putem să le selectăm. Ca atunci când asculți muzică și la un moment dat intră o melodie care nu îți place, care îți dă o stare de agitație și atunci o schimbi imediat cu alta care te liniștește, te calmează, te încântă. Așa trebuie să procedăm și cu gândurile negative, să le alungăm imediat ce apar; nu ne obligă nimeni să le ascultăm. Noi suntem ”la butoane” în permanență. Deci de ce să punem melodii urâte când sunt atâtea melodii frumoase care stau la coadă acolo să fie acultate și să ne încânte? Hai să ne scaldăm sufletele în acorduri pozitive.

Tehnica amânării

Există o tehnică pe care eu am încercat-o de cateva ori, și care funcționează, și anume: ori de câte ori îți apare în minte un gând negativ și automat și acel sentiment de neliniște/îngrijorare/frustrare, etc., trebuie să amâni să te gândești la acel lucru și să alegi o oră din ziua respectivă la care te vei gândi la acel lucru negativ. De exemplu, este ora 12 și îți vin în minte tot felul de negativisme. Ce faci? În primul rând realizezi că începi să te stresezi și apoi îți zici că te vei gândi la acel lucru la ora 18, de exemplu. Și când vine ora 18, fii sigur că nu îți vei mai aminti să te stresezi, sau dacă totuși îți amintești, atunci toate acele emoții negative vor fi mult mai scazute ca intensitate ca prima dată când ți-au aparărut în minte. Nu-i așa că-i simplu și frumos? 🙂
Amânarea este o tehnică rapidă și eficientă. Dar dacă vrei să lucrezi cu acele emoții și nu doar să le amâni, ci să le transformi în ceva pozitiv, atunci poți să întorci la 180 de grade modul cum vezi acea emoție. De exempu, îți vine în minte vânzatoarea de la magazin care s-a uitat urât la mine când i-ai cerut frumos să îți dea o bucată de brânză dintr-un calup neînceput, iar apoi ți-a și aruncat disprețuitor pachetul, iar tu te-ai simțit atacat. În loc să îți repeți fraze ca ”uite-o și pe asta cum se poartă, nu are educație, ce are cu mine” etc., ar trebui să modifici gradat aceste gânduri astfel: ”poate a avut femeia o zi mai proastă, cine știe ce probleme are acasă, cine știe cine a supărat-o, nu are nimic cu mine personal” etc. Și atunci toată perspectiva se schimbă, emoția aia negativă se transformă in ceva neutru apoi chiar în ceva pozitiv.
Închei acum cu un citat de Wayne Dyer care îmi place tare mult și la care sper să reflectezi și tu:
”Tu îţi creezi gândurile, ele îţi determină intenţiile, iar acestea îţi construiesc realitatea.”

 

ganduri-si-meditatii-trecatoare.blogspot.ro

 

Ganduri..

“Sufletul nu ţi-l da decât celui ce-şi dă sufletul lui, altfel rămâi fără nimic”
“Viaţa este un joc cu bumeranguri. Gândurile, cuvintele şi faptele noastre se întorc la noi, mai devreme sau mai târziu, cu acurateţe năucitoare”

Suntem ceea ce gândim. Tot ceea ce suntem ia naştere din gândurile noastre. Cu gândurile noastre construim lumea
“Numai după invidia altora îţi dai seama de propria ta valoare”

“Orice gând este o sămânţă. Dacă plantezi mere acre, nu te aştepta să culegi ionatane”
“Cât de fericiţi ar trăi mulţi oameni dacă s-ar ocupa de treburile altora la fel de puţin pe cât se îngrijesc de ale lor”

“Omul este produsul gândurilor lui; el devine ceea ce gândeşte”
“Printre cele mai mari descoperiri ale minţii omeneşti, din ultima vreme, se numără, după părerea mea, arta de a critica o carte fără a o fi citit”

“Îndrăgostiţii sunt pietoni ai aerului”
“Fiecare zi pare prea scurtă pentru toate gândurile pe care le gândesc, pentru toate plimbările pe care vreau să le fac, pentru toate cărţile pe care vreau să le citesc şi pentru toţi prietenii pe care vreau să-i văd”

“Adesea, sub haine zdrenţăroase se ascunde o inimă de aur”
“Faptele sunt cele mai bune interpretări ale gândurilor unui om”

Cateva ganduri adunate de pe internet ..

Stresul cel de toate zilele

Nu stiu daca si voi simtiti stresul diferit in ultima perioada. Cred ca am ajuns intr-un punct in care nu mai suntem dispusi sa toleram, sa ascultam, sa avem rabdare. Suntem prea stresati de orice detaliu din viata noastra. De termenele limita, de targetul de vanzari, de ora la care trebuie sa ajungem la locul de munca, de faptul ca „pierdem” prea mult timp la coada sau in statia de autobuz.
Avem in fiecare zi factori care ne perturba, griji, dorinte neindeplinte, frustari si toate aceste lucruri ne transforma in niste oameni ursuzi, tristi, plictisiti.
Ne-am obisnuit atat de tare cu aceasta tensiune numita stres inca nici macar nu mai realizam ca nu este o stare normala… Am uitat cu siguranta ce inseamna defapt relaxarea, ce inseamna sa fim atenti la respiratia noastra, la corpul nostru si la tot ceea ce este important pentru noi.
Din cauza stresului suntem epuizati. Aceasta stare permanenta de tensiune, de senzatie de explozie la orice stimul ne consuma enorm. Nu stiu daca si voi simtiti lucrurile asta, daca si voi amanati anumite planuri sau decizii daca si voi alegeti doar sa stati cufundati seara „ca o placinta” in pat fara nici directie, fara nicio iluzie sau dorinta.
Suntem prea setati pe viata profesionala sau pe bani in general iar societatea ne indeamna sa traim in fiecare zi in conditii de stres. Energia noastra este din ce in ce mai limitata din cauza gandurilor noastre nenumarate care par sa nu se mai opresca. Obligatii, timp limita, plati, datorii si cate si mai cate. Mintea este ca un girofar continuu ajungand chiar si in momentele mai linistite sa caute motive de ingrijorare.
Aveti grija de voi, opriti-va putin din toata aceasta fuga si agitatie si respirati profund. Gasiti-va timp pentru lucruri care va plac: citit, iesit cu prietenii, calatorii, miscare. Pentru ca sunt foarte importante pentru relaxarea si sanatatea noastra.
Gasiti acel moment in care sa va relaxati profund, memorati aceasta stare si aduceti-va aminte cat mai des sa va reintoarceti la aceasta stare de liniste.
Atunci cand suntem relaxati, suntem mai eficienti, gasim solutii potrivite, suntem mai productivi, mai sanatosi si chiar mai fericiti.
Invatati sa va ascultati sufletul, corpul si sa va luati „pauzele” de care simtiti ca aveti nevoie, refectati asupra celor mai importante lucruri pentru voi si folositi-va resursele in a va face o viata mai linistita, mai implinita mai pe placul vostru.
Doar noi suntem cei care ne putem gasi singuri modalitatile prin care putem gesiona corect stresul. Este timpul sa invatam sa spunem „stop” stresului!
bubblemylife.wordpress.com

„Testul celor trei”

Am citit o povestioara tare interesanta, care m-a pus putin pe ganduri…de aceea am spus ca, poate ar fi interesant sa o cititi si voi aceea care nu aveti un cont de facebook, dar care imi vizitati , razant cu pamantul si blogul meu 🙂

Intr-o zi oarecare, marele Socrate s-a intalnit, in calea sa, cu un cunoscut. Acela, vazandu-l, l-a oprit si i-a zis:
– Socrate, stii ce-am auzit tocmai acum despre unul dintre studentii tai?
Auzind aceasta, Socrate zise:
– Stai o clipa. Mai inainte de a-mi spune tu cele ce ai aflat, as vrea sa treci printr-un mic test, numit „Testul celor trei”.
– Trei ?
– Da, trei. Inainte de a-mi vorbi despre studentul meu, sa stam putin si sa testam ce ai de gand sa-mi spui. Primul test este cel al adevarului. Esti absolut sigur ca ceea ce vrei sa-mi spui este adevarat?
– Nu. De fapt doar am auzit despre el.
– E-n regula. Asadar, in realitate, tu nu stii daca este adevarat sau nu. Acum, sa incercam testul al doilea, cel al binelui. Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu este ceva de bine?
– Nu, dimpotriva…
– Deci, vrei sa-mi spui ceva rau despre el, cu toate ca nu esti sigur ca este adevarat?
Omul din fata lui Socrate a dat din umeri, putin stanjenit de situatia in care se baga de unul singur.
Socrate a continuat.
– Totusi, mai poti trece testul, pentru ca exista a treia proba, a folosintei. Ceea ce vrei sa-mi spui despre studentul meu imi este de folos?
– Nu, nu chiar…
In cele din urma, Socrate incheie discutia, cu o intrebare retorica:
– Ei bine, daca ceea ce vrei sa-mi spui nu stii daca este adevarat, nici de bine, nici macar de folos, atunci de ce sa-mi mai spui?!
P.S. Nu imi aprtine articolul, l-am citit pe facebook, aveti mai jos link-ul 🙂
povesti motivationale cu talc.·